En igualtat de
condicions una activitat és més
gratificant (té més valor educatiu) que una altra si:
1.Permet als xiquets
efectuar eleccions informades per a realitzar l'activitat i reflexionar sobre
les conseqüències de les seues accions.
2. Assigna als estudiants
papers actius (investigar, exposar, observar, entrevistar, participar en
simulacions,..) enlloc de passius (escoltar, omplir fitxes, participar en
discussions rutinàries amb el professor,...), en situacions d'aprenentatge.
3. Exigeix als estudiants
que indaguen sobre sobre idees, aplicacions de processos intel.lectuals o
problemes quotidians, bé personals o bé socials.
4. Propicia que els xiquets
actuen amb objectes, materials i artefactes reals (tocant, manipulant,
aplicant, examinant, recollint objectes i materials).
5. El seu acompliment pot
ser realitzat amb èxit per xiquets a diversos nivells d'habilitat. (Tasques com
imaginar, comparar, classificar o resumir, no imposen normes de rendiment
úniques als resultats possibles de les mateixes.
6. Exigeix que els
estudiants examinen, dins d'un nou context, una idea, una aplicació d'un procés
intel.lectual o un problema actual que ha estat prèviament estudiat.
7. Requereix que els
estudiants examinen temes o qüestions que els ciutadans de la nostra societat
no analitzen normalment - i que, de manera general són ignorats pels principals mitjans de comunicació:
sexe, religió, guerra, pau,...
8. Propicia que els
estudiants i els docents correguen riscos., no de vida o de mort, però si
d'èxit o fracàs.
9. Exigeix que els
estudiants reescriguen, repassen, i perfeccionen els seus esforços inicials.
10. Estimula als estudiants
a ocupar-se de l'aplicació i del domini de regles, estàndars o disciplines
significatives.
11. Proporciona als
estudiants una possibilitat de compartir amb altres la planificació d'un
projecte, la seua realització o els resultats d'una activitat.
12. Si permet l'acolliment
dels interessos dels alumnes per a que es comprometen personalment.
RATHS
(1971) "Teaching whithout specifics objectives" Educational Leadership citat per STENHOUSE (1984) Investigación
y desarrollo del curriculum .Ed. Morata i per GIMENO, J.(1988) El curriculum: una reflexión sobre la
práctica. Ed. Morata
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada